Check deze tips!

10 tips om als bedrijf alles uit LinkedIn te halen

Redactie Baaz
Als bedrijf tel je tegenwoordig niet meer mee zonder de inzet van social media, het is een onmisbaar element in je marketing- en communicatiestrategie. Tegelijkertijd hebben organisaties nog veel te leren als het gaat om de juiste inzet van deze kanalen.

Elk kanaal heeft een ander publiek en daarmee een andere behoefte. Ook moeten bedrijven rekening houden met een alsmaar stijgende hoeveelheid aan content die wordt gedeeld. En algoritmes die bepalen wat mensen überhaupt te zien krijgen in hun social timelines.

Het mag duidelijk zijn, zichtbaarheid onder je doelgroep, is een steeds grotere uitdaging geworden. Via LinkedIn kan je als bedrijf een zakelijke doelgroep bereiken en daarnaast middels het delen van kwalitatieve content zorgen dat je gevonden wordt. Met onderstaande tips haal je als bedrijf alles uit LinkedIn.

1. Bepaal je doel

Wil je vooral je netwerk uitbreiden, aan relaties werken, je merk laden, talent aantrekken of nieuwe leads genereren? Bepaal welk doel je nastreeft en toets alle content en uitingen aan deze paraplu. Dit zorgt voor sturing en herkenbaarheid wat bijdraagt aan een stevige online profiel.

2. Bepaal je doelgroep

Pas de content die je maakt aan op je publiek. Ben je op zoek naar een bepaalde niche? Dan kan je op LinkedIn heel gericht targeten op deze groep. Is je doelgroep wat jonger? Dan bieden de video opties misschien een betere manier om je boodschap te vertellen. Maak dus keuzes in de manier waarop je je boodschap vertelt en hoe je deze bij de juiste doelgroep krijgt.

3. Weet wat je doelgroep interessant vindt

Om de aandacht te krijgen van je doelgroep, is het belangrijk om te weten wat hen interesseert. Behandel bijvoorbeeld issues waar zij regelmatig tegenaan lopen, en geef ze de mogelijkheid tot een oplossing. Dat kan in de vorm van een product maar zeker ook kennis. Creëer of cureer content waarmee je laat zien wat jij of jouw bedrijf kan betekenen voor een ander, daarmee positioneer je jezelf ook direct als expert.

4. Maak een Company Page

Op LinkedIn kan je een speciale bedrijfspagina aanmaken waarmee je de zichtbaarheid van je bedrijf vergroot. Op deze pagina plaats je informatie over het bedrijf, zoals een omschrijving van je producten en diensten, het aantal werknemers en in welke sector je actief bent. Voeg het bedrijfslogo en adres toe en plaats hier relevante nieuwsupdates. Ook kan je hier linken naar content van het bedrijfsblog. Een voorbeeld van een goede Company Page is die van ABN Amro.

5. Geef aandacht

Zorg dat je als bedrijf niet alleen maar zendt. Besteed aandacht aan reacties en vragen, maar reageer zelf ook op anderen. Zet engagement om in een duurzame relatie. Content marketing en online engagement is geen kwestie van grote stappen, snel thuis. Het is een kwestie van een lange adem. Niet alle inspanningen zullen direct converteren. Maar uiteindelijk pluk je de vruchten. Mensen willen namelijk zaken doen met mensen.

6. Medewerkers zijn merkambassadeurs

Niet alleen een Company Page heeft impact op de online uitstraling van je bedrijf. Ook de persoonlijke profielen van medewerkers dragen daaraan bij. Vraag dus of zij hun eigen profiel up to date houden en laten aansluiten bij de uitstraling van het bedrijf. Helemaal mooi is het als tevreden klanten een aanbeveling achterlaten op het profiel van hun contactpersoon. Aanbevelingen worden namelijk veruit het beste gelezen en deze verspreiden zich snel op LinkedIn omdat ze óók zichtbaar zijn voor het netwerk van de persoon die de aanbeveling heeft geschreven. Een tevreden klant is de snelste weg naar nieuwe klanten.

7. De kracht van de micro-influencer

Breng focus aan in dat wat je publiceert. Het zorgt voor meer efficiëntie en duidelijkheid. Zie jezelf als micro-influencer. Jij bent expert op een bepaald gebied. Vanuit die expertise heb je een visie en neem je bepaalde standpunten in. Zet voor jezelf een paar thema’s op een rij waarvan je ‘iets’ vindt. En houdt het daarbij. Dat zorgt ervoor dat je doelgroep precies weet wanneer ze jou waarvoor kunnen benaderen.

8. Employee advocacy

Het kan voor bedrijven best lastig zijn om medewerkers vrij te laten in het online delen van content over het bedrijf. Terwijl juist medewerkers de persoonlijkheid van het bedrijf zijn en kunnen helpen bij het laden van het employer brand. De oplossing? Zie medewerkers ook als micro-influencers en laat hen ook praten vanuit hun vak en expertise. Zij kunnen blogs plaatsen op hun LinkedIn-profiel over projecten waaraan zij werken. Zo worden medewerkers echte merkambassadeurs.

9. Zet video in

LinkedIn heeft recent LinkedIn Video geïntroduceerd, een tool om videocontent op het platform te kunnen delen. Video zorgt voor meer engagement en de inhoud blijft beter hangen dan geschreven tekst. Daarnaast is het een perfecte tool om een authentiek inkijkje te geven in het bedrijf en de cultuur. Laat medewerkers video’s delen van hun eigen werk. Dit beïnvloedt zowel het personal brand van de medewerker als het werkgeversmerk. Bovendien laten video’s goed zien hoe een gemiddelde dag bij het bedrijf eruit, wat nieuw talent kan aantrekken.

10. Start een eigen groep

Ben je thought leader in jouw vakgebied of wil je er één worden? Start dan je eigen LinkedIn Group en jaag discussies aan rondom relevante topics. Met interessante content trek je naast eigen medewerkers ook potentieel nieuw talent aan en krijg je ook meteen een goed beeld van hen als professional. Ook voor het benaderen van prospects is een groep ideaal, omdat leden van dezelfde groep elkaar direct kunnen benaderen via InMail. Zelfs al hebben zij geen directe relatie. Waak wel voor het enkel zenden van commerciële boodschappen, maar deel kennis en bouw relaties.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie