Belgische startup en Nederlands advies- en ingenieursbureau gaan Schiphol helpen

Bart Remmers
De Belgische startup Zensor en het Nederlandse advies- en ingenieursbureau Movares gaan samen de uitbreidingswerkzaamheden van de Nederlandse luchthaven Schiphol monitoren, het zogenoemde Capital Programme.

Dat gebeurt aan de hand van de data van een tiental verschillende soorten sensoren die onder meer trillingen, grondwaterstanden, geluid en stof meten. Zensor en Movares zullen zo eventuele problemen kunnen signaleren aan Schiphol en zelfs hinder kunnen voorspellen via een 'early warning‘-systeem. Die data kunnen Schiphol helpen om een maximale beschikbaarheid van de luchthaven gedurende de werken na te streven. 

Zensor en Movares zullen op en rond de luchthaven data verzamelen van een tiental verschillende soorten sensoren. De data worden via het online platform InfraLytics van Zensor in realtime aangeboden aan de opdrachtgevers van de werkzaamheden. Advies- en ingenieursbureau Movares en de Belgische startup werken daarvoor intensief samen. Zensor zal de sensoren installeren, de gegevens verzamelen, analyseren en de resultaten visualiseren. Ingenieurs van Movares zullen op hun beurt adviezen formuleren aan de hand van de data.

Problemen zien voor ze zich voordoen

Maar de grote meerwaarde voor Schiphol zit in de samenwerking tussen de twee bedrijven, die de data samen zullen interpreteren en dankzij hun gezamenlijke expertise en ervaring vertalen in waardevol advies. Yves Van Ingelgem, oprichter en CEO van Zensor: «Het geheel van deze samenwerking is veel meer dan de som van de delen. Door de ingenieurskennis en de uitgebreide ervaring van Movares te combineren met de vernieuwende kijk van Zensor kunnen we voor Schiphol een grote meerwaarde bieden, die het zal mogelijk maken om problemen tijdens het bouwproces te voorspellen en zelfs te vermijden.

In het systeem is ook een intelligente ‘early warning’-functie ingebouwd: door voortdurende monitoring van de data van de sensoren kunnen problemen voorspeld worden voor ze zich effectief voordoen. Bart Slavenburg, accountmanager bij Movares: 'We kunnen hinder slim voorspellen door het intelligent combineren van klassieke fysische analyse met moderne benaderingen uit de data science. Door daar gerichte adviezen aan de opdrachtgever aan te koppelen, kunnen we vermijden dat de bouwplaats stilgelegd moet worden.'

Waarom monitoring?

Bouwwerken zijn vaak bijzonder ingrijpend voor de omgeving waarin ze plaatsvinden. Er kunnen lawaai- en stofoverlast ontstaan, maar ook bijvoorbeeld stabiliteitsproblemen die optreden door trillingen of het wegpompen van grondwater. Dat leidt niet zelden tot vertragingen voor de oplevering van een bouwplaats en in het slechtste geval zelfs tot torenhoge schadeclaims. 

Verregaande monitoring kan Schiphol helpen om de komende vijf jaar maximaal operationeel te blijven tijdens de uitbreidingswerken. De impact van de bouwwerken op omliggende gebouwen en de luchtverkeerstoren moet zo beperkt mogelijk blijven en eventuele complicaties tijdens het bouwproces kunnen worden vermeden.

Beeld: architectenbureau Cepezed/Schiphol

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart