'Begin met een einddoel'

De drie mannen achter Nieuwe Koffie

Bart Remmers
Het management van het creatieve bureau Nieuwe Koffie bestaat uit een hecht trio: conceptontwikkeling-man Joost Esser, strategie-man Neil Draper en media-man Desmond Hillebrand. We spraken het drietal over hun manier van werken, ambitie en bewust groeien van hun onderneming.

Dat verbeteren van een merk kan volgens Nieuwe Koffie in kleine dingen zitten. Joost: 'Iets simpels, zoals het zo opmerkelijk mogelijk maken van een nieuwsbrief zodat deze waarde toe kan voegen aan het merk. Maar we schuwen heel grote uitdagingen evenmin. Onze eerste opdracht kwam van KLM. Op zich niet zo vreemd. Toen Nieuwe Koffie begon zat Nederland in een economische crisis en ging het niet goed met veel marketingbureaus en -afdelingen. Wij kregen als jonge guppen regelmatig een voet tussen de deur omdat we vanwege onze leeftijd schijnbaar veel afwisten van hoe je als merk met sociale media en digitale vraagstukken om moest gaan.'

Iedere werknemer van Nieuwe Koffie heeft zijn of haar eigen specialisatie. En dat is geen toeval. 'We nemen mensen aan op hun specialisatie. Sterker nog: daar bouwen we op', vertelt Neil. 'Iedereen is op zijn of haar manier verantwoordelijk vanuit zijn of haar discipline en moet zich de vraag stellen hoe ze met hun specifieke kennis de klant vooruit kunnen helpen. Dat is ook typisch Nieuwe Koffie.'

Ruimte om te excelleren

Wanneer je de site en de sociale media van het bureau checkt, druipt de creativiteit en de teamgeest er vanaf. Logisch. Want dat staat zeer hoog in het vaandel bij Nieuwe Koffie. 'Ik vind het ontzettend belangrijk om te kunnen werken op een plek waar ik voor de volle honderd procent mijzelf kan zijn. Een plek waar ik vooruitgang boek en kan doen waar ik goed in ben. Dat proberen we hier voor iedereen na te streven. Iedereen krijgt hier de ruimte om te excelleren', erduidelijkt Neil. 'Dat motiveert enorm waardoor je direct en op de juiste manier zo snel mogelijk naar de kern kunt gaan van waar je aan werkt. Goed voor jou, nog beter voor de klant. Want die staat bovenaan.'

'We stappen precies in het gat tussen reclamebureau en mediabureau aan de ene kant en de klant aan de andere kant. Het voordeel van dat we zo compact georganiseerd zijn, is dat we snel, transparant en slagvaardig zijn. Daarom kan je middelenvrij kijken naar de beste oplossingen die er voor jouw klant liggen. Nieuwe Koffie houdt zich met name bezig met de doorlopende communicatie van een bedrijf. De performancevraagstukken, de mediavraagstukken, de awareness, de campagnes... Kortom, de klant kan met elke vraag bij ons terecht', legt Neil uit.

Een goed voorbeeld van zo'n klant is studentenuitzendbureau Studentflex. 'Zij bemiddelen in HBO- en WO-geschoolde studenten. Zie het als een flexibele arbeidsschil voor bedrijven als Adyen of Uber', aldus Neil. 'Waar wij hen mee helpen is het vraagstuk hoe ze er zorg voor kunnen dragen dat ze aantrekkelijk zijn voor zowel werkgever als werknemer en dat ze inderdaad ook groeien als uitzendbureau. Kortom, een strategisch marketingplan bestaande uit kwalitatieve en kwantitatieve doelen.'

Nieuwe Koffie werkt met een compleet transparant model. Dat betekent concreet dat opdrachtgevers precies weten waar ze aan toe zijn, op elk vlak. 'Wat betreft de kosten: doordat onze klanten direct met de specialist werken verbruiken we minder uren, daarbij hebben we een uiterst concurrerend uurtarief. Dat kan omdat ons bureau niet groot is. Een project waaraan we werken hoeft niet langs veertien schijven. Daardoor is de transparantie hoog en blijven de marges laag.'

Tip voor starters

'Wat wij altijd adviseren is dat je als onderneming bewust moet groeien. Begin met een einddoel. En bepaal welke stappen je daarvoor moet nemen. Wanneer heb je iets nodig? En wat? In welke fase? Heb je dat allemaal uitgedokterd, dan is het stukken eenvoudiger om te beslissen wat je moet doen om van je onderneming een succes te maken. Heb je partners nodig? Hoe pak je je communicatie goed aan? Wat is je afzetgebied? Wat heeft jouw klant nodig? Dat bedoelen we met het bewust groeien.'

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart