Vier tips om je bedrijf anders in te richten

Groeit jouw bedrijf en kom je tijd tekort?

ZZP
Kim Minten
Toen je met je onderneming startte, was je waarschijnlijk blij dat je alles draaiende kon houden. Er komt als startende ondernemer zoveel op je af. Want vanaf het eerste moment ben je bezig met klanten werven, met jezelf online en offline zichtbaar maken, met het bijhouden van je website en je administratie. En zo zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn voor je bedrijf. Is dit allemaal verplicht?

Natuurlijk niet. Je hoeft geen website te hebben. Je hoeft niet online zichtbaar te worden. Je hoeft geen klanten te werven en je hoeft je administratie niet op orde te hebben. Maar wil je met jouw bedrijf bestaansrecht hebben dan moet je het ondernemerschap wel serieus nemen en er ieder geval voor zorgen dat je klanten werft en dat je administratie op orde is. En dan heb je een goedlopend bedrijf. Klanten blijven je benaderen terwijl je eigenlijk geen ruimte meer hebt in je planning. Dan wordt het waarschijnlijk tijd om je bedrijf anders in te richten. Dat kan op verschillende manieren.

1. Automatiseer een groot

gedeelte van je bedrijf Natuurlijk kun je niet alles automatiseren, maar kijk naar de zaken waar dit wel kan. Je kunt bijvoorbeeld je nieuwsbrieven, blogs en social media vooraf plannen. Zo kun je een dagdeel in je agenda hiervoor reserveren en hoef je je er de rest van de week geen zorgen meer over te maken. 

Verkoop jij producten of diensten? Zorg ervoor dat je met een shoppincart werkt. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com. Regel je onderneming zo dat mensen je product en/of dienst online kunnen kopen en afrekenen. En dat ze na het afrekenen direct de juiste informatie in hun mailbox krijgen. Hier zijn verschillende opties voor.

2. Leg je processen vast en schrijf ze uit

Kom je erachter dat je veel dezelfde vragen krijgt en moet je steeds het wiel opnieuw uitvinden omdat je het antwoord of de oplossing niet documenteert? Ga dit dan voortaan wel doen. Het kost de eerste keer wat meer tijd maar daarna heb je er alleen maar gemak van. Als je je bedrijfsprocessen vastlegt en daar naar handelt, dan pak je alles steeds op dezelfde manier aan. Dat scheelt je ongelooflijk veel tijd.

3. Bied je dienst ook online aan

Bied jij een dienst één op één aan of in kleine groepen en is er veel animo voor? Denk er dan eens over na of het mogelijk is dat je je product online aanbiedt. Of bijvoorbeeld in grotere groepen. Zet alle voor- en nadelen op een rijtje. Als je een dienst kunt digitaliseren geeft je dat weer ruimte om je te focussen op andere zaken binnen je bedrijf.

4. Blijf niet alleen werken

Blijf niet alleen werken in je bedrijf. Als je merkt dat je bedrijf groeit, kun je natuurlijk 60 uur per week of nog meer blijven werken om alles draaiende te houden. Maar je kunt ook iemand aanhaken. Dit kan een virtueel assistent zijn. Een Virtueel Assistent (VA) assisteert zelfstandig ondernemers vanuit haar eigen kantoor, virtueel dus. De VA zorgt voor de uitvoering van de alledaagse taken. Ook kun je een VA aanhaken bij specifieke projecten. Het doel van een VA is de zelfstandig ondernemer te ontzorgen zodat hij niet langer bezig is met allerlei taken waar hij eigenlijk helemaal geen tijd voor heeft. De ondernemer kan zich hierdoor focussen op zijn core business. Dit zijn een aantal tips om toe te passen als je merkt dat je bedrijf groeit. Natuurlijk zijn er nog een hele hoop andere zaken die ook van belang zijn. Want misschien moet je je verzekeringen eens bijstellen, heb je een (groter) kantoor nodig of moet je je financiën anders inrichten.

Wat je ook doet, neem voldoende tijd voor het opzetten en zeker het (tijdig) bijsturen van je bedrijf.

afbeelding van Kim Minten
Door: Kim Minten

Kim Minten | Zelfstandig ondernemer zonder personeel

Sinds december 2014 is Kim Minten werkzaam als virtueel assistent. Ze is zelfstandig ondernemer zonder personeel. In Baaz vertelt ze over haar bevindingen als zzp’er. www.kimminten.nl

Bekijk alle artikelen van Kim