Blog Online Business Media

Zorg dat je onderneming ook online groeit!

Maurice Stam
Met bijna 11 miljoen gebruikers is Facebook in Nederland uitgegroeid tot het grootste social mediaplatform. Miljoenen mensen brengen elke dag veel tijd door op Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger. Dat weten bedrijven ook en daarom zijn er veel actief op deze social mediaplatformen.

In april hield Facebook in San Jose haar jaarlijkse conferentie waar alle nieuwe ontwikkelingen en producten werden gepresenteerd. En daar kwam zeker een aantal ontwikkelingen voorbij die kunnen helpen om je onderneming (online) te laten groeien en op de juiste manier zichtbaar te laten zijn. Video neemt een steeds belangrijkere plaats in en de mobiel is het belangrijkste apparaat geworden. What’s in it for you? Hieronder een drietal tips om je onderneming met de juiste content via adverteren slim en efficiënt te laten groeien via Facebook.

#1 Mobile

Facebook maakte onlangs bekend dat het de grens van 5 miljoen actieve adverteerders is gepasseerd. Iedereen wil via Facebook zijn doelgroep bereiken. Dit betekent dat het voor bedrijven steeds moeilijker wordt om op te vallen op Facebook en Instagram. Met een juiste doelgroepselectie moet het lukken om bij de voor jou relevante doelgroep onder de aandacht te komen.

Retarget bijvoorbeeld alle mensen die jouw website hebben bezocht. Zo bespaar je tijd en geld met slim adverteren op mensen die al interesse hebben.  Bij het inzetten van advertenties op Facebook moet rekening gehouden worden met de zichtbaarheid op mobiel. Het is op dit moment niet mobile first, maar mobile only. Niet alleen is het belangrijk om je advertentie goed zichtbaar te hebben op een mobiel.

Ook de landingspagina waar je klanten heen stuurt moet er op elk device goed en aantrekkelijk uitzien. Weet jij hoe jouw website of advertenties er op een mobiel uitzien? Test en analyseer dit.

#2 Video

Er wordt ook steeds minder televisie gekeken. Lineaire tv krijgt het met de toenemende populariteit van on demandaanbieders steeds moeilijker. Met name jongeren laten de tv vaker links liggen en kiezen voor bijvoorbeeld Netflix, Facebook of YouTube. 

Video wint online, dus steeds meer aan populariteit, en op dit moment geeft Facebook videocontent voorrang op de timeline. Dit betekent dat tv voor meer bedrijven aan kracht verliest en daarom wordt steeds meer budget vrijgemaakt voor online advertising. Bol.com heeft al laten weten het budget van tv naar online over te hevelen.

Waar je op tv één boodschap kunt laden, kun je online al direct bij de eerste video beginnen met segmenteren. Je ontwikkelt meerdere korte video’s en bepaalt op basis van interesses wat je aan wie laat zien. Programmatic video maakt gebruik van data die beschikbaar is en laat de klant precies zien wat voor hem of haar interessant is.

Door middel van de Facebook Pixel (code om op een website te plaatsen) kun je een doelgroep opbouwen van mensen die op een website een specifiek product hebben bekeken en die je middels retargeting een specifieke (video) advertentie over dat product kunt laten zien.

#3 Carousel ads

Wil jij door middel van Facebook meer verkeer naar je website krijgen? Waarschijnlijk maak je daarvoor veel gebruik van links ads. Je post een bericht en voegt daar de link naar je website toe waarbij er automatisch een afbeelding verschijnt. Eenvoudig, maar weet je ook wat de resultaten en kosten per klik zijn? Er bestaan namelijk ook andere advertentietypes. 

Carousel Ads bijvoorbeeld. Deze vorm van adverteren bestaat uit meerdere afbeeldingen en video's die in carouselvorm worden getoond aan gebruikers. Uit onderzoek blijkt dat Carousel Ads betere resultaten geven dan de gewone Link Ads. Onlangs heeft Facebook de Collection Ad toegevoegd. Dit type advertentie biedt een combinatie van video’s en foto’s gekoppeld aan relevante producten. Gaat de video over nieuwe schoenen en shirts, dan kun je die direct laten zien. Je kunt via Facebook gewoon testen welke vorm van adverteren voor jouw onderneming het beste werkt.

afbeelding van Maurice Stam
Door: Maurice Stam

Maurice Stam | Marketing Coördinator bij Online Business Media

Bekijk alle artikelen van Maurice