Dit zijn de drie grootste uitdagingen in de transportsector

Bart Remmers
Hoewel de economische vooruitzichten voor de transportsector rooskleurig zijn, moeten bedrijven verder kijken dan dat. Uit recente cijfers van het CBS komt naar voren dat de omzet in de transportsector 3,8 procent hoger is dan dezelfde periode vorig jaar.

Naar verwachting houdt deze groei alleen maar aan. Dit heeft tot gevolg dat het personeelstekort in de sector alleen nog maar groter wordt. Aan het einde van het eerste kwartaal in 2018 waren er meer dan tienduizend openstaande vacatures. Naast personeelstekort, zijn verduurzaming en geopolitieke spanningen rondom Brexit twee grote uitdagingen waar de logistieke sector de komende tijd mee te maken krijgt. Om de groei ook na 2019 vast te houden, moeten deze uitdagingen worden overwonnen, maar hoe?

De drie uitdagingen vragen om een efficiëntere inrichting van processen. En met de verwachte toename in omzet voor de logistieke sector, zijn 2018 en 2019 hét moment om hiermee aan de slag te gaan. Roel Assies, senior director sales bij BluJay Solutions, legt per uitdaging uit hoe logistieke bedrijven deze kunnen overwinnen.

Personeelstekort: zorg voor vervoerdersconnectiviteit

Een toenemend aantal verladers en logistieke dienstverleners heeft te maken met een groot tekort aan chauffeurs, wat de transportmogelijkheden beperkt. Dit terwijl zij moeten voldoen aan de behoeften van een veeleisende klant. Bedrijven moeten reageren op het zogenoemde ‘Amazon’-effect waarbij pakketjes sneller en goedkoper worden bezorgd op een door de consument uitgekozen locatie. Bedrijven die niet over een capaciteit als Amazon beschikken, komen hierdoor in de problemen.

Een mogelijke oplossing is dat deze bedrijven zich aansluiten bij een netwerk met verbonden vervoerders, zoals een Global Trade Network. Met een dergelijk netwerk, kunnen verladers en logistieke dienstverleners nauwer met elkaar samenwerken en eenvoudig gegevens uitwisselen met vervoerders. Wanneer zij niet meer over voldoende chauffeurs beschikken, kunnen vervoerders die toegang hebben tot het netwerk bijspringen.

Verduurzaming: voorkom halflege of lege vrachten

De CO2-uitstoot moet volgens de plannen van het kabinet in 2030 met 49 procent omlaag. Dat hieraan nog veel moet gebeuren, blijkt wel uit het feit dat in het eerste kwartaal van 2018 de CO2-uitstoot van de transportsector met ruim vijf procent is gestegen (CBS). De transportsector is in totaal goed voor twaalf procent van de totale CO2-uitstoot in Nederland en vrachtwagens zijn goed voor ruim een vijfde hiervan.

Nu zijn er verschillende manieren om dit probleem aan te pakken. Zo is er de ontwikkeling van emissieloze vrachtwagens die elektrisch aangedreven zijn. Daarnaast komt het nog regelmatig voor dat halflege of zelfs lege vrachtwagens over de Nederlandse wegen rijden. Vervoeders en verladers moeten beter op elkaar inspelen en nadenken over eenvoudige alternatieven om zo rendabelere ritten in te plannen. Een mogelijke oplossing is het uitwisselen van vrachten. Bij transport van gekoelde producten op de heenweg, kan op de terugweg de koeling worden uitgeschakeld, waardoor andere producten mee terug kunnen worden genomen. Het aantal ritten wordt gereduceerd waardoor de CO2-uitstoot afneemt. Om een dergelijke samenwerking mogelijk te maken, moeten bedrijven inzicht hebben in de volledige supply chain.  

Brexit: wereldwijde handel vraagt om slimme technologie

Het is vooralsnog lastig om in te schatten hoe de wereldhandel eruit gaat zien nadat Brexit daadwerkelijk is ingetreden. Naar verwachting, zo blijkt uit onderzoek, verplaatst 63 procent van de EU-bedrijven de supply chain uit het Verenigd Koninkrijk en vervangt veertig procent van de Britse bedrijven hun EU-leveranciers. Maar nog steeds is er veel onduidelijkheid over wat de impact van Brexit nu echt zal zijn. 

Eén ding is wél duidelijk: bedrijven die de Britse markt zien als een belangrijke markt, moeten zich hierop voorbereiden. Een van de meest kansrijke voorspellingen op dit gebied is de verdere ontwikkeling van het Global Trade Network. Doordat ketenpartners verbonden zijn via een op de cloud gebaseerd platform, is samenwerking tussen vervoerders, verladers, leveranciers en zelfs klanten nog beter mogelijk. De wereldwijde supply chain kan beter worden gestroomlijnd, doordat bedrijven inzicht hebben in de volledige keten. Tegelijkertijd bevat het platform de nieuwste technologie, zoals analytics en blockchain, waardoor eenvoudig aan douanevoorschriften en andere eisen kan worden voldaan en handel wereldwijd soepel verloopt. Ook als een land geen lid is van de EU. Bedrijven in de logistieke sector moeten technologie omarmen en inzetten om nieuwe samenwerkingen te starten en handel ook na intreding van Brexit in beweging te houden.

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart