Geef je klanttevredenheid een boost met je CRM als wondertool

Redactie Baaz
Gebruik jij je CRM-pakket vooral voor relatiebeheer? Om alles goed in kaart te brengen voor je salesafdeling?

Op zich weinig mis mee, maar grote kans dat je dan veel mogelijkheden laat liggen op het gebied van klantenservice. Want de naam zegt het al: CRM: Customer Relationship Management. De relatie met je klanten is essentieel en het tevredenheidsniveau is daarbij uiteraard zeer belangrijk. Hoe gebruik je je CRM nu op zo’n manier dat je de klant voldoende aandacht biedt en optimaal tevreden houdt?

CRM: ook voor snelle (klanten)service

Je kunt CRM-software gebruiken om potentiële klanten te kwalificeren voor de salesafdeling. Maar natuurlijk ook om bestaande klanten snel en optimaal te kunnen helpen. Omdat je alle gegevens van iedere klant netjes bij elkaar hebt - inclusief aankoophistorie en eerdere contactmomenten - weet je precies wie je voor je hebt en wat er allemaal speelt (of zou kunnen spelen). Hier kun je dan weer optimaal op anticiperen en reageren. 

Uiteraard is het altijd belangrijk om een goed luisterend oor te bieden, maar als je al twee stappen verder bent en mogelijke oplossingen of voorstellen paraat hebt, sta je al 1-0 voor.  

Sales is ook service

Sales hoeft overigens niet los te worden gezien van (klanten)service. Je verandert niet ineens in ‘Stichting Correlatie’ als een klantcontact neemt - of jij een klant benadert - over een klacht of vraag. Je blijft natuurlijk een bedrijf. Zodat de manier waarop jij een klant tegemoet kan komen of blij kunt maken ook met een mooie aanbieding kan zijn. Dat kan een korting zijn op een abonnement of een volgende aankoop, of een exclusief aanbod. Als je het een beetje subtiel aanpakt en niet de gladde verkoper uithangt, kan dit heel goed werken.

Met CRM-software zie je alle kansen bij je klanten

De moderne en slimme online CRM-pakketten kan je op vele manieren helpen. Je klanten zijn immers de essentie, de ruggengraat van je bedrijf. Dus hoe het nog kan dat CRM nog niet een integraal onderdeel vormt van elk bedrijf is een raadsel. Als je een goed werkend CRM hebt, kun je je klanten indelen in categorieën en precies zien aan wie je extra zorg moet of kan besteden. Waar ligt er sales-potentie? Welke klanten moeten nog wat meer overtuigd worden, bijvoorbeeld vanwege een tegenvallende ervaring? Welke klanten kunnen wellicht benaderd worden voor tests of trials? Wat zijn spannende nieuwe klanten en welke vormen het hart van je klantenbestand? Bestudeer je CRM en zie alle kansen en uitdagingen.   

Gebruik je CRM-pakket en verras

Een goed CRM-pakket maakt je klantencontact efficiënter en overzichtelijker, maar zet het ook eens in om de klant méér te bieden. Meer dan strikt noodzakelijk, meer dan hij verwacht. Gewoon om hem het gevoel te geven dat hij geen nummer is. Dat het uiteindelijk altijd mensen zijn die zaken doen met elkaar en er niet alleen maar producten worden geleverd en afgenomen.
 
Zo kun je de informatie die je over je klanten hebt, heel makkelijk en effectief kunnen gebruiken om wat extra te doen voor ze. Een attentie - bijvoorbeeld voor jarigen - een beloning van trouwe klanten, dat soort dingen. Het zal de meeste klanten heel positief verrassen, wat het aannemelijker maakt dat ze snel weer een bestelling doen.

Klant centraal

Dus, kijk wat verder dan beheer en structurering en gebruik je CRM om je klant centraal te stellen. De resultaten zullen je verbazen!
 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie