Boek sociale media-expert Stéphan Lam

Jouw medewerkers zijn je beste ambassadeurs!

Bart Remmers
Steeds meer bedrijven stimuleren hun eigen medewerkers om hun persoonlijke sociale mediakanalen zakelijk in te zetten: ‘Niets is overtuigender voor klanten dan de oprechte verhalen van medewerkers.’

Uit onderzoek van marktonderzoekbureau Edelman blijkt dat consumenten veel vertrouwen hebben in ‘mensen als zijzelf’ en in technische en academische experts. Een groeiend aantal bedrijven profiteert van deze trend door de eigen medewerkers te stimuleren hun ervaringen en kennis te delen via sociale media en dit middel in te zetten om contact te leggen met klanten en andere relaties. 

Meer dan een groter bereik

Volgens sociale media-expert Stéphan Lam zit er veel potentie in enthousiaste medewerkers: ‘Alle medewerkers van een bedrijf bij elkaar opgeteld, met ieders eigen specifieke en zorgvuldig opgebouwde netwerk, hebben vaak tien keer meer connecties dan alle volgers op social media van het bedrijf zelf. 

Wanneer je hen enthousiast maakt met het creëren, cureren en delen van content heb je niet alleen een groter bereik, je laat ook het gezicht zien achter het merk.’ 

Stéphan Lam helpt bedrijven bij het inzetten van medewerkers als ambassadeurs, met name via sociale media. Volgens Lam ontdekken deze bedrijven dat het effect groter is dan ze eerst hadden vermoed. Daarnaast maken actieve ambassadeurs je merk menselijker, voelen medewerkers zich meer betrokken en creëer je samen een grotere ‘gunfactor’ bij klanten. Dit kan voordelen opleveren voor bijvoorbeeld recruitment en sales.

Delen van trots

Regelmatig komt Lam bedrijven tegen waar medewerkers prachtige dingen doen, maar waar ze de tijd niet nemen om dit te delen: ‘We leven vaak in de waan van de dag. En door, roepen we dan. Zonder er bij stil te staan wat voor moois je soms hebt neergezet. Medewerkers mogen best de tijd nemen om te delen waar ze trots op zijn. Bijvoorbeeld het halen van een diploma, het afronden van een project of wanneer men een klant naar een volgend level heeft geholpen. Naast trots heeft een medewerker ook specifieke vakkennis. Daarmee kan hij of zij anderen inspireren.

Lam raadt bedrijven aan om de communicatie via sociale media niet aan het toeval over te laten maar medewerkers te activeren, motiveren en te ondersteunen: ‘Je hebt niet alleen een socialemediastrategie nodig, maar ook managers die het goede voorbeeld geven.’ Hoe meer ambassadeurs in een organisatie, hoe meer interactie met klanten en potentiele klanten. Dit telt op naar betere klantrelaties met alle positieve gevolgen van dien.

'Medewerkers als online ambassadeurs in 60 minuten' verschijnt op 15 mei en is verkrijgbaar voor 12,50 euro. 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart