Kickstarter Pakkie: tweedehands weer helemaal hip

Bart Remmers
Je hebt net iets moois gevonden op Marktplaats, maar dan komt het: de onzekerheid. Het is ongemakkelijk om geld over te maken naar een onbekende en af te wachten tot het product binnen is. En niet zonder reden, er blijken jaarlijks zo'n 500.000 mensen op zo'n manier opgelicht te worden. Startup Pakkie komt met een oplossing.

Pakkie is opgericht door Boris Schellekens, Pepijn Mulders en Jaap Breeuwer, die het Startupbootcamp E-commerce programma volgden. 'Als fan van tweedehands kwamen we een keer samen in de kroeg en besloten we dat we dit probleem wilde oplossen', begint medeoprichter Boris. 'Tweedehands is toch een beetje stoffig geworden, iets wat je tante doet, en dat is zonde. Wij willen dat tweedehands weer hip wordt, maar om dat te doen moet je het makkelijk maken om het veilig te betalen en verzenden. Met Pakkie krijgt elk platform voor tweedehands spullen de ervaring van shoppen bij Coolblue of Bol.com, hoe tof is dat?' Volgens Boris blijkt het toch vrij lastig te zijn om veilig betalingen te realiseren wegens alle (terechte) wetgevingen. 

'Gelukkig zijn we in een vroeg stadium in contact gekomen met Olaf Kok, oprichter van Pay.nl, waardoor we in een strategisch partnership dit hebben weten op te bouwen. Nu zijn we in Nederland als een van de weinige C2C-bevoegd door Currence, de betaalvereniging achter iDeal', legt de ondernemer uit. 'Dat betekent dat we ervoor zorgen dat betalingen tussen consumenten veilig zijn dankzij een ‘derdenrekening’ van
Pay.nl.'

Gemak

Pakkie draait om veiligheid, maar vooral om gemak. En hierin hebben de mannen in de eerste ontwikkelingsfase flink geïnvesteerd. Boris: 'Voordat we in januari live gingen, hadden we ruim vier maanden met echte gebruikers ontwikkeld. En dat was gaaf. Met paper mock-ups hebben we elke klik geanalyseerd en gekeken of het niet nog makkelijker kon. Uiteindelijk brachten we in december ruim 40 mensen samen die producten naar elkaar stuurden en feedback gaven. Deze focus op gemak zit nog steeds diep in ons team geworteld en de ontwikkeling van Pakkie is nog steeds gaande.'

Hoe bereikt Pakkie zijn doelgroep zo goed mogelijk? 'Wij richten ons op kopers en verkopers van tweedehands spullen en bereiken deze doelgroep door een combinatie van social media-advertenties en influencermarketing. Maar het geheim achter Pakkie is dat er een hoge mate van mond-tot-mondreclame in zit. Er wordt over ons gesproken in koop- en verkoopgroepen op Facebook en het verspreidt elke keer als een verkoper een koper een Pakkie-betaalverzoek stuurt.'

Van Hamburg naar Toulouse

Wat is de voornaamste ambitie van Pakkie en waar wil Boris over pakweg twee jaar staan? De ondernemer is duidelijk. 'Het probleem dat we oplossen komt niet alleen in Nederland voor, en daarom willen we Pakkie graag uitbreiden tot Frankrijk en Duitsland. Moet je nagaan wat dit betekent voor tweedehands in algemene zin. Eerst was het logisch dat je zoekt in een straal van 30 kilometer. Met Pakkie kan iemand in Hamburg met gemak z'n laptop verkopen aan iemand in Toulouse.'

Starterstip van Boris

'Vaak wordt er wel netjes in de ontwerpfase met gebruikers gepraat, maar zodra ondernemingen live gaan wordt het steeds minder. Laat je niet door de waan van de dag afleiden, plan desnoods een middag per week in om met je gebruikers te praten. Het geeft je energie als je merkt dat het aanslaat. Het inspireert je om op nieuwe manieren over je product te praten, en je hoort vroegtijdig als er iets misgaat.'

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart