Merchandise branding is langzame reclame

Redactie Baaz
Branding heeft een sterke rol bij het genereren van brand awareness en merkbinding. Vele manieren die hierbij helpen zijn traditioneel en andere weer van deze tijd. Een veelgebruikte manier is het inzetten van promotionele merchandise.

De bekende pennen, mokken, usb sticks zijn veelgebruikte materialen bij deze vorm van branding. Je zal misschien denken “dat heeft toch allang geen impact meer”, maar niets is minder waar.  De impact die deze manier van branding met zich meebrengt is langzame reclame. Over het algemeen valt het niet direct op, maar men is er onbewust toch blijvend mee in aanraking.

Effectiviteit

Het inzetten van bedrukt promotiemateriaal en relatiegeschenken geeft de ontvanger een langdurige aandacht van het brand, meer dan bijvoorbeeld een reclamespot. Tevens geeft de tastbaarheid van het promotiemateriaal de ontvanger ook een band met het merk.

Het moment van inzetten van de promotiematerialen is cruciaal, het laatste moment waarop een potentiële klant nog over de streep getrokken moet worden kan beïnvloed worden met deze tastbare vorm van promotie. Deze laatste fase helpt om de boodschap langdurig blijvend te maken. Bij het verlaten van een beursstand door de potentiële klant kan deze bijvoorbeeld een presentje meekrijgen, of na het bezoeken van een seminar of presentatie, een goodiebag.

Waarvoor in te zetten

Je zou zeggen dat je bij alles promotiematerialen in kan zetten, maar er zitten ook kosten aan verbonden. Uiteraard zijn de klassieke pennen een goedkope manier om naamsbekendheid te genereren, maar wat te doen als je meer kwaliteit of andere materiaal in wil zetten?

De gelegenheid bepaald over het algemeen wat je aan promotiemateriaal in gaat zetten. De volgende gelegenheden geven een beeld van wat je kan inzetten:

Naamsbekendheid bij niet bestaande klanten

De mensen die nog in hun eerste contact komen met een bedrijf of merk hebben nog geen relatie of intentie getoond waarbij de promotionele kosten laag gehouden kan worden. Hierbij kunnen de meest gebruikelijke snelle promotionele materialen ingezet worden zoals pennen en notitieblokken.

Klantenbinding die al een commitment naar het merk hebben getoond

Voor de mensen die al een actie hebben uitgevoerd naar het merk of bedrijf toe kan er meer materiaal ingezet worden. Bijvoorbeeld na het bezoeken van een presentatie, seminar, of zoals tegenwoordig een online activiteit of aanwezigheid, kan er meer ingezet worden zoals een goodiebag met meerdere promotiematerialen of kwalitatief beter of duurder materiaal zoals bedrukte mokken of paraplu’s.

Klantenbinding bij bestaande klanten

Hierbij is er sprake van klantenbinding die al veel verder in het promotionele proces zitten en daarmee uiteraard niet met een goedkope oplossing gebonden kunnen worden. Vanaf dit moment gaat de vorm dan ook over naar relatiegeschenken en is er eigenlijk geen sprake meer van promotiemateriaal. De kwaliteit van de artikelen ligt dan ook zeer hoog en de bijkomende kosten daarmee ook.

Wat in te zetten

Uiteraard zal je geen Porsche cadeau gaan doen, maar wat dan wel in te zetten, wat is het meest effectief en geeft de beste impact? Vele materialen zijn zeer gebruikelijk en traditioneel. Maar in de regel heeft promotiemateriaal echt effect als deze voldoen aan bepaalde eisen die helpen de branding te stimuleren:

• dagelijkse producten: hierdoor komen mensen dagelijks in contact met het merk bij het gebruik van het materiaal
• personaliseer: sluit het promotiemateriaal aan bij de doelgroep
• kwaliteit: denk goed na over de hoogte van kwaliteit, goedkope oplossingen kunnen een nadelig effect hebben.

Top 5 van meest gebruikte promotieartikelen

1. kantoorartikelen
2. drinkgerei en servies
3. kleine tools
4. outdoor & fashion accessoires
5. spel- & sportgoederen

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie