Nieuwe trend? Een op de vijf jongeren koopt via Instagram

Bart Remmers
Bijna een op de vijf Nederlandse jongeren koopt wel eens iets via Instagram. Het merendeel van die aankopen op Instagram blijkt daarbij een impulsaankoop; waarbij jonge mannen bijna twee keer zo vaak impulsaankopen doen dan vrouwen.

Dat blijkt uit onderzoek van Pakkie onder duizend Nederlanders. Pakkie is ‘een soort Tikkie’, maar dan met een bezorgdienst, zodat je veilig én makkelijk online (tweedehands) spullen kunt (ver)kopen.

Boris Schellekens, een van de bedenkers van Pakkie: 'Instagram-shoppen is hot onder jongeren (van 18 tot 34 jaar), met name in de grote steden. Het gaat dan vaak om handgemaakte spullen van kleine webshops of tweedehands producten van particulieren. Opvallend is dat een op de drie jongeren in de Randstad wel eens iets via het sociale medium koopt. Daarmee lijkt Marktplaats nog meer concurrentie te krijgen. Niet alleen is Instagram een steeds belangrijker verkoopkanaal aan het worden, er zijn namelijk ook al 2,3 miljoen Nederlanders die spullen verkopen via Facebook.'

Opgelicht

Dat steeds meer mensen iets (tweedehands) via Instagram kopen of verkopen, zou volgens Pakkie komen doordat er veel mensen zijn opgelicht via Marktplaats: meer dan 500.000 Nederlanders overkwam dat. De kans dat iemand shopt via Instagram is vier keer groter als diegene is opgelicht via Marktplaats of iemand kent die dat overkwam.

Jonge ouders gek op Instagram; shops en tweedehands populair
Met name jonge ouders lijken Instagram te vinden als koopkanaal: jonge ouders shoppen anderhalf keer zo vaak via Instagram dan hun kinderloze leeftijdsgenoten. Dat kan te maken hebben met de vraag naar (en het aanbod) van kinderkleding en speelgoed. 

Verkopen tweedehands spullen

Ook het verkopen van tweedehands spullen via Instagram is namelijk bezig met een opmars. Meer dan een op de acht jongeren verkoopt al tweedehands spullen via Instagram. Juist kinderkleding en speelgoed leent zich daar uitstekend voor.

Als jongeren niet bezig zijn met het verkopen of kopen van tweedehands spullen, dan ontdekken ze wel nieuwe producten via Instagram-shops. Acht op de tien jongeren die iets koopt op Instagram volgt al zo’n Instagram-shop. 

Verbeteringen voor Instagram zijn gewenst

Hoewel Instagram zich steeds meer profileert als een kanaal voor retailers, geeft twee op de drie Instagram-shoppers aan dat het kopen van producten via het sociale medium nog makkelijker zou moeten zijn. De Nederlandse startup Pakkie speelt hier slim op in door zowel de betaling als de verzending te regelen, direct vanuit de Instagram-app.
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart