Omzet retail blijft volgens ING ook in 2019 groeien

Redactie Baaz
De detailhandel profiteert van economische groei en toenemende consumentenbestedingen. In 2018 groeit de omzet naar verwachting met 3,5 en in 2019 met 4 procent.

Vooral food en online retail profiteren. In de winkelstraat zijn de resultaten wisselend. Speelgoed, schoenen en consumentenelektronica krimpen. Woninginrichting, doe-het-zelf en persoonlijke verzorging groeien, meldt ING.

Consument verwacht iets meer financiële ruimte

De gunstige economische situatie geeft consumenten vertrouwen. De werkloosheid is reeds fors gedaald en die trend zet naar verwachting door in 2018 en 2019. De verbetering in de arbeidsmarkt moet consumenten met name in 2019 helpen aan extra koopkracht. Hoewel de toekomstige economische situatie iets minder positief wordt beoordeeld, is men optimistisch over de eigen financiële situatie in de komende 12 maanden.

Food en (pure) webshops profiteren meest

Het vertrouwen bij consumenten resulteert in toenemende consumptie. Binnen de detailhandel profiteren food en pure webshops (pure players) het meest. Hoewel verwacht wordt dat de groei van deze pure webshops (retailer met als hoofdactiviteit webshop) iets terugloopt van 16,9 procent in 2017 naar 16,5 procent in 2018, is dat gezien het hogere absolute omzetniveau indrukwekkend.

Op basis van cijfers van het CBS verwacht ING dat de omzet van pure webshops in 2018 (€10 miljard) zal verdubbelen ten opzichte van 2013 (€5 miljard). Exclusief webshops zou de omzetgroei in de detailhandel uitkomen op 2,5 procent in 2018 en 3 procent in 2019.
 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie