Ga na of je echt nú geld nodig hebt

Ondernemer opgelet! 3 tips voor slim investeren

Bart Remmers
Ondernemers weten alles over hun product of dienst, maar geld ophalen is een vak apart. Om dit proces te vergemakkelijken ziet is er volgens sommigen een grote toekomst voor equity-crowdfunding.

Dat zegt ondernemer en investeerder Chris Thomas. De Brit heeft een aantal tips voor wie op zoek is naar funding. Thomas begon zijn carrière als investeringsbankier en weet hoe lastig het is om op het juiste moment de juiste investering op de juiste plek te krijgen. 'Deels omdat investeringsrondes offline plaatsvinden en je tig keer hetzelfde verhaal moet pitchen.'

Om dit proces te digitaliseren en efficiënt, transparant en schaalbaar te maken richtte hij equity-crowdfundplatform Eureeca op. Als mentor zag Thomas door de jaren heen patronen in de manier waarop ondernemers kapitaalwerving aanpakken en hoe dit invloed heeft op het succes van een bedrijf: 'Als je de geheimen weet, kun je heel succesvol worden.'

Een aantal tips bij het investeren:

Ga na of je echt nú geld nodig hebt

Als je te snel te veel geld wilt hebben en uitgeeft, krijg je niet de kans om je voor te bereiden op wanneer er daadwerkelijk geld binnenkomt. Bootstrapping (starten met weinig) helpt je te ontdekken hoe je de waarde van elke euro vergroot.

Kies wijs: lening versus aandelen

Het is belangrijk dat je de opties voor kapitaalverwerving en hun voor- en nadelen helder hebt. Je wilt bijvoorbeeld geen aandelenfinanciering aanboren als je genoeg hebt aan een lening, en je wilt geen schuld aangaan als je ‘m niet kunt terugbetalen. 

Wanneer ga je investeringen zoeken?

Onderschat niet de tijd die je moet overbruggen voordat een investeringsronde is afgesloten en je geld op de bank staat. Dat levert stress op, want je wil je business staande houden.

Zorg daarom voor minstens een jaar speling bij traditionele investeringsrondes en zes tot acht maanden wanneer je via een equity-crowdfundingplatform als Eureeca werkt. De aanvraag rond een marketingcampagne, het aanboren van nieuwe markt of productlancering plannen maakt jouw bedrijf ook aantrekkelijker.
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart