Heb geduld en wees transparant!

Online marketing helpt je groeien

Maurice Stam
We willen allemaal graag ons bedrijf laten groeien. Meer klanten, meer omzet en uiteindelijk meer winst. Dat is waar we naar op zoek zijn. Online marketing kan jou helpen je organisatie te laten groeien en inzicht te krijgen in je (potentiële) klanten.

De vijver is groot en er wordt door heel veel bedrijven in gevist. Dat maakt het lastig. Maar door gebruik te maken van een duidelijke online strategie bereik je de juiste mensen met de juiste content op het juiste kanaal.

Zoals gezegd is de online wereld groot, maar het is ook de wereld waar de doelgroepen van bijna alle bedrijven zich bevinden. Dat blijkt ook uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 dat in januari is uitgevoerd door Newcom onder 6.783 Nederlanders. In ons land maken 11.5 miljoen mensen, meer dan 65 procent van de bevolking, gebruik van social media.

WhatsApp is het grootste kanaal en wordt gebruikt door bijna alle leeftijdsgroepen. Instagram is het afgelopen jaar het sterkst gegroeid. Vooral veel jongeren (tot 20 jaar) zijn van Facebook overgestapt naar Instagram en Snapchat. Facebook behoudt een sterke positie in de categorie 20 jaar en ouder. Hiermee staat het social media-platform op nummer twee achter WhatsApp, gekeken naar het aantal gebruikers.

Online marketingstrategie voor 2018

Staat online marketing bij jou nog in de kinderschoenen? Geen enkel probleem. Met deze inzichten uit het Social Media-onderzoek kun je een online marketingstrategie voor 2018 opstellen. Begin bij jezelf. Wat is het verhaal dat ik wil vertellen over mijn organisatie? Wat maakt mijn bedrijf uniek? Waar staan we voor?

Vervolgens bepaal je wat je wilt bereiken in december 2018. Vergroten van brand awareness of juist harde conversie cijfers. Daarna ga je kijken wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt. Pas daarna komt de invulling. Welke content heb ik nodig om interessant gevonden te worden?

Jouw content moet ervoor zorgen dat je doelgroep tot actie overgaat. En die actie kan een klik zijn, het achterlaten van een e-mailadres of misschien wel een online aankoop. Helemaal afhankelijk van de vooraf opgestelde KPI’s. Onthoud wel dat online marketing geen sprint is, maar een marathon. Wat ik wil zeggen is dat het even duurt voordat iemand van een like op Facebook naar een online aankoop gaat. Daarom is het belangrijk om in de strategie te beschrijven wat je per maand gaat doen om de KPI’s te behalen. Het begint met het verfijnen van een grote doelgroep. Stel een breakdown op hoeveel unieke mensen je moet bereiken voordat ze over gaan tot een actie.

Google Analytics en Facebook Pizel

Om netjes in kaart te brengen wie zich in welke fase bevindt maken organisaties gebruik van verschillende meetinstrumenten als Google Analytics en de Facebook Pizel. Hiermee leg je gegevens van de doelgroep vast. Dit betekent dat je mensen die je webshop hebben bezocht maar niets hebben gekocht, bepaalde advertenties via website of social media kan laten zien.

Mag dit allemaal? Ja, dat mag allemaal. Alleen gaat in mei de nieuwe wet GDPR (General Data Protection Regulation) in. Deze privacywetgeving is opgesteld om burgers meer zeggenschap te geven over hun data en moet ervoor zorgen dat bedrijven transparanter worden over de manier waarop zij met de persoonlijke gegevens van gebruikers en klanten omgaan.

Google en Facebook zijn de grote online spelers (WhatsApp en Instagram zijn onderdeel van Facebook, red.) en gaan de privacy-functies aanpassen aan deze privacywet. Dit betekent dat je als organisatie gewoon gebruik kunt blijven maken van deze grote online spelers. Je moet als bedrijf transparant zijn wat je met de gegevens van klanten doet. Maar het begint allemaal bij een gedegen online marketingstrategie. Succes!

afbeelding van Maurice Stam
Door: Maurice Stam

Maurice Stam | Marketing Coördinator bij Online Business Media

Bekijk alle artikelen van Maurice