Oogverblindend liaison Nissan en Italdesign: prototype GT-R

Bart Remmers
De eerste samenwerking ooit tussen Nissan en Italdesign heeft een bijzondere creatie opgeleverd – de Nissan GT-R50 by Italdesign. Uitgangspunt was een productieversie van de Nissan GT-R NISMO.

De carrosserie oogt door tal van aanpassingen nog sportiever en de prestaties zijn van het allerhoogste niveau doordat de 3,8-liter V6 in deze speciale versie een topvermogen van 720 pk bereikt. De bijzondere creatie is gemaakt ter ere van de 50ste verjaardag van zowel GT-R als Italdesign. De auto beleeft volgende maand zijn debuut in Europa. 

Italdesign heeft een grote rol gespeeld bij ontwerp, ontwikkeling en bouw van deze speciale GT-R. Nissan Design Europe in Londen en Nissan Design America schetsten het gedistingeerde, sprankelende exterieur en interieur. 

Design op zijn best

Aan de voorzijde valt de Nissan GT-R50 by Italdesign op door goudkleurige elementen. De motorkap heeft een geprononceerde powerdome. De uiterst smalle LED-koplampen strekken zich uit van de wielkast tot aan de rand van grille. 

Van opzij gezien valt direct het gewijzigde dak op dat 54 millimeter is verlaagd, met een nog lager centraal deel. Door de licht hogere buitenste delen ontstaat een zeer gespierde aanblik. De kenmerkende GT-R ‘samurai blade’ luchtsleuven achter de voorwielen vallen nog meer op dankzij goudkleurige inleg en doordat de sleuven zich nu uitstrekken van de onderkant van de portieren tot aan de schouderlijn.

Intrigerend

Stoere en gespierde brede randen op de wielkasten achter accentueren de breedte van de carrosserie. De schouderlijnen zijn sterker doorgetrokken onderlangs de achterruiten richting het centrale deel van de achterklep. De zijruiten achter strekken zich verder en lager uit dan bij een gewone GT-R. Het beeld is intrigerend. Samen met goudkleurige accenten oogt dit als een separaat element in het design aan de achterkant. 

De kenmerkende dubbele achterlichten van de GT-R lijken eveneens ‘los’ te komen van de achterzijde door dunne verlichte ringen en ‘holle’ centrale delen. Een grote, instelbare achtervleugel met winglets aan de zijkant completeert het unieke aanzicht van de achterzijde. Vóór zijn wielen gekozen in de maat 21 x 10 inch en achter in de maat 21 x 10.5 inch. Het exterieur is afgewerkt met speciale lak in de kleuren Liquid Kinetic Gray met gedistingeerde Energetic Sigma Gold jubileumaccenten.

Futuristische raceauto’s

Vanbinnen reflecteert de Nissan GT-R50 by Italdesign al evenzeer zijn moderne en performance gerichte aard. De centrale console, het instrumentarium en de portieren zijn afgewerkt met twee soorten carbonfiber. De stoelen zijn bekleed met zwarte Alcantara® en verfijnd zwart Italiaans leder. Ook zijn er gouden accenten op het dashboard, deuren en op de futuristische op raceauto’s geïnspireerde pook. Het hart van het stuurwiel en de spaken zijn eveneens van carbonfiber. De rand van het stuurwiel met afgeplatte onderzijde is afgewerkt met Alcantara. 

Onder de motorkap van de Nissan GT-R50 by Italdesign staat alles in teken van pure prestaties. De NISMO-organisatie heeft alle GT3-ervaring benut om de met de hand gebouwde 3,8-liter V6 VR38DETT motor naar een geschat vermogen te brengen van 720 pk en 780 Nm aan koppel.

 
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart