Overtuig je investeerder in zes easy stappen

Overtuig je investeerders in zes easy stappen

Jeroen van Onselen
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Stel: je hebt de kip met gouden eieren ontdekt voor je business. Hoe overtuig je dan de investeerders van jouw idee of product? Zes stappen en iedere investeerder is om.

Een vriend van mij is eigenaar van een tamelijk succesvolle startup. Daarnaast verdient hij in loondienst bakken met geld in de telecomsector.

Hij is het type slimme vent. Strak in het pak, snelle denker, allemansvriend. Je kent ze wel. Toch weet ik iets wat niet iedereen weet. Ik weet hij ‘s nachts wakkerligt van de stress hoe hij zijn investeerders kan blijven overtuigen.

Overtuigen is een vak.

Speciaal voor hem en voor iedereen die onze website leest en rondloopt met dat ene, unieke, gouden idee dit artikel.

Stap 1: wees specifiek

Als je je investeerder wil overtuigen moet je in 30 seconden kunnen elevator pitchen. En om dat te kunnen is het handig dat je quick and dirty antwoord hebt op de volgende vier vragen:

  1. Welk probleem lost mijn product op?
  2. Wie gaat het gebruiken?
  3. Heeft de doelgroep dit product echt nodig?
  4. Kan die doelgroep het betalen?

Stap 2: weet wat je ROI is

Ga niet het gesprek met je investeerder aan als je niet weet wat de uitkomst van je ROI is. Ik herhaal: ga niet het gesprek aan voordat je dit weet.

Als je onderweg bent naar je investeerder en je bedenkt ineens dat je antwoord vaag is; keer om. Verzin een smoes. Fake een lekke band. Je vrouw moet bevallen. Je moet dit weten.

Formule ROI = kosten inkomsten/kosten investering x 100

Stap 3: werk een businessplan uit

En wel zo dat het je (bazen) investeerders in een klap duidelijk maakt hoe ze hun geld terugverdienen en het liefst een beetje meer.

Bam!

Onderstaande vragen helpen je met de uitwerking van vraag 3.

  • Hoe levert jouw idee geld op?
  • Hoe kom je aan je geld?
  • Wat is de verwachte ROI?
  • Wat is de winstmarge?
  • Hoe doet de concurrentie het?
  • Hoe verschilt jouw idee van die van de concurrentie?
  • Wat zijn potentiële gevaren van (toekomstige) concurrentie?

Stap 4: doe het niet alleen

Je mag dan een goed idee hebben, je kunt niet alles weten. Je bent geen Superman.

“Iedereen denkt dat hij alles het beste weet”, schreef een bekende schrijver ooit eens. Hij heeft gelijk.

Laat je dus niet van de wijs brengen als je tachtig verschillende meningen krijgt te horen als je om feedback vraagt. Gewoon goed opletten welk antwoord je het meest hoort. Doe daar dan iets mee.

Stap 5: blijf enthousiast

Een ding wil ik die vriend van mij nageven. Hoeveel tegengas hij ook krijgt, hij blijft enthousiast over zijn idee.

Dat is direct het laatste punt: blijf happy de peppy! Dat geeft je kracht voor de tegenslagen die onherroepelijk komen. Bovendien werkt enthousiasme aanstekelijk. Als je zover bent dat anderen vrijwillig voor je meewerken ben je op de goede weg.

Stap 6: de aanhouder wint

Deze laatste stap heeft te maken met stap 5. Geef het niet op! Ondernemen betekent dat je niet bij de pakken gaat neerzitten als een investeerdeer niet meewerkt Of gewoon irritant doet. Geef het niet op. Het feit dat jij je idee ziet zitten, betekent niet dat anderen dat ook zo zien. Iemand overtuigen kost gewoon tijd.

Succes is met ondernemen helaas niet gegarandeerd, maar als je de regels uit dit artikel volgt heb je in ieder geval snoeihard je best gedaan en niets aan het toeval overgelaten.

You can do it!

afbeelding van Jeroen van Onselen

Jeroen van Onselen | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jeroen