Steeds meer marketeers vertrouwen op inbound marketing

Bart Remmers
Inbound marketing is wereldwijd de belangrijkste marketingstrategie bij de meeste ondernemingen. Met name in Europa hebben marketeers veel vertrouwen in de eigen strategie: 77 procent gelooft in de effectiviteit van de eigen inspanningen.

Vooral de teams die inbound marketing gebruiken zijn zelfverzekerd: driekwart noemt de eigen marketingstrategie effectief, tegen 62 procent van de teams die vooral focust op outbound marketing, zo blijkt uit het State of Inbound onderzoek 2018, gehouden onder 6.200 marketeers in 99 landen door HubSpot Research, de onderzoeksafdeling van deze marktleider in CRM, marketing en sales.

Outbound en inbound

Outbound marketing is de traditionele marketingmethode waarmee potentiële klanten actief worden nagejaagd, bijvoorbeeld via advertenties, mailings, events en cold calling. Inbound marketing is de relatief nieuwe benadering, die erop gericht is klanten binnen te halen door ze relevante informatie te bieden die waarde toevoegt, waardoor klanten het merk vinden in plaats van andersom, bijvoorbeeld via blogs, zoekmachines en sociale media. 

Omdat het klanten aantrekt die zich echt aangesproken voelen door de boodschap, is inbound marketing beter geschikt om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen rond een merk. Bovendien leidt inbound marketing over het algemeen tot meer en beter gekwalificeerde leads.

Conversie staat voorop

Het belang van inbound marketing voor leads sluit goed aan bij de belangrijkste wensen van marketeers: maar liefst 69 procent van alle respondenten in het HubSpot onderzoek noemt de conversie van contacten en leads naar klanten de hoogste prioriteit voor de organisatie in de komende twaalf maanden. Dat is aanmerkelijk hoger dan de tweede prioriteit, de groei van verkeer naar de website, dat het met 54 procent moet doen. Overige initiatieven scoren allemaal lager dan 50 procent. De focus op conversie betekent ook een duidelijke focus op BOFU content (Bottom of the Funnel: content die niet zozeer gericht is op naamsbekendheid (TOFU) of de oriëntatiefase (MOFU), maar op de daadwerkelijke aankoopbeslissing).

Binnen inbound marketing geven de respondenten aan vooral te kijken naar SEO en organische marketing, blogs en marketing automation. Opvallend is daarbij dat video content, zoals how-to’s en webinars, relatief lage prioriteit krijgen, terwijl YouTube wel bovenaan de lijst staat van distributiekanalen waar marketing zich in de komende twaalf maanden op zegt te willen richten. Het geloof in video lijkt bij het hoger management groter dan bij uitvoerende marketeers.

Betere ROI voor inbound

De grootste uitdaging zien marketeers vooral in het genereren van traffic en leads. 39 procent noemt het aantonen van de ROI van marketingactiviteiten een uitdaging. Overigens heeft dit voor Europeanen duidelijk een lagere prioriteit dan voor Noord-Amerikanen. Europeanen noemen het verhogen van omzet uit bestaande klanten belangrijker.
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart