Traffic Jam Assist in de nieuwe Touareg

Redactie Baaz
Semi-autonome rijfuncties dragen bij aan een niet eerder vertoond hoog comfort- en veiligheidsniveau. De nieuwe Volkswagen Touareg moet daar het overtuigende bewijs van worden.

Diverse rijassistentiesystemen ondersteunen de bestuurder bij het sturen, accelereren en remmen, en niet alleen in files. Dankzij de nauwe samenwerking van deze systemen kan de nieuwe Touareg óók semi-autonoom langs wegwerkzaamheden rijden.

Automatisch afremmen, zelfs tot stilstand

In de file-assistent ‘Traffic Jam Assist’ komen ‘Lane Assist’, dat werkt met behulp van camera’s, en de radargestuurde ‘Adaptive Cruise Control’, samen. Als beide systemen actief zijn, is semi-autonoom rijden mogelijk. De bestuurder kan de ‘Traffic Jam Assist’ samen met de ‘Adaptive Lane Guidance’ in- of uitschakelen. ‘Adapative Lane Guidance’ is een extra functie van ‘Lane Assist die de bestuurder ondersteunt bij het aanhouden van het midden van de rijbaan. 

Traffic Jam Assist maakt het in files of bij wegwerkzaamheden mogelijk om voorliggers in dezelfde rijbaan automatisch te volgen. Als de omstandigheden daarom vragen, kan de nieuwe Touareg daarbij automatisch tot stilstand komen en, na een bepaalde tijd, weer automatisch optrekken. In de Touareg werkt Traffic Jam Assist bij snelheden tot 55 km/u. 

Bestuurder blijft verantwoordelijk

De Adaptive Cruise Control, Adaptive Lane Guidance en Traffic Jam Assist ondersteunen de bestuurder binnen de grenzen van de systemen. Daarom is en blijft de bestuurder ook verantwoordelijk voor semi-autonoom rijden. Dat betekent dat hij of zij de assistentiesystemen in de gaten dient te houden en de handen aan het stuur moet hebben. Daarbij moet de bestuurder altijd klaar zijn om de werking van de assistentiesystemen te ‘overrulen’ als de omstandigheden daarom vragen.

 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie