Flexwerkplatform is klaar voor volgende stap

Veiliger, slimmer en eenvoudig: dit is Easyflex

Bart Remmers
Het verhaal van het platform Easyflex begint in 2000. Twee ondernemers startten dat jaar met het ontwikkelen van software dat flexwerk een stuk eenvoudiger moest maken. Het verwerken van uren, facturering, inschrijvingen, het koppelen van websites aan facturen en ga nog maar even door: het kon sneller, eenvoudiger en veiliger. En dat is ook gelukt.

Op de foto: Mark Remie, COO (links) en rechts Toine Bommelijn, directeur, eigenaar en oprichter van Easyflex.

De vroege jaren van het Brabantse bedrijf stonden vooral in het teken van het uitbreiden van de software, steeds weer nieuwe functies toevoegen. 'Uiteindelijk hebben we rond 2013 de beslissing genomen om van Easyflex een echt flexwerkplatform te maken', vertelt Toine Bommelijn, een van de oprichters die samen met Mark Remie aan het roer van het platform staat. 'Easyflex is sindsdien een systeem in plaats van een softwareprogramma.'

Het platform groeide de afgelopen 18 jaar als kool. Van een letterlijk op een zolderkamertje begonnen startup tot een serieuze speler met meer dan vijftig werknemers. 'Groeien is voor ons geen doel op zich, maar wel willen we gewone dingen bijzonder goed doen. Dan is het resultaat dat meer dan de helft van de medewerkers zich bezighoudt met service naar de klant toe. Denk aan consultancy, trainingen en het implementeren van klanten', legt Toine uit. 'De andere mensen zijn actief op het vlak van onder meer softwareontwikkeling en het beheer van het systeem.'

Talent op 1

Al die krachten die Easyflex een succes maken groeien zo langzaamaan uit hun jasje. Of liever gezegd: de onderneming achter het platform zelf. Zo veel zelfs dat er voor volgend jaar een verhuizing naar een nieuw pand op het programma staat. 'We gaan voor één gebouw met grote werkvloeren waarop we soepeler kunnen samenwerken. Dat missen we soms nu we nog verdeeld over twee gebouwen werken.’ 

Een werkvloer vol met talent, iets waar men ontzettend veel waarde aan hecht. 'Mensen die hier kunnen groeien. Dat maakt ons alleen maar sterker. Het talent koesteren we bij Easyflex. Dit alles om ons platform continu te blijven verbeteren voor haar gebruikers.'

Wat zijn overigens typische Easyflexgebruikers? Zijn die er überhaupt? Toine vertelt: 'die groep is zeer breed, dat maakt het voor ons zo interessant. Er zijn mensen die net zijn gestart met een uitzendbureau en bij ons aankloppen. Maar je hebt net zo goed grotere bedrijven uit het MKB die met Easyflex werken en die we kunnen voorzien van ons gehele assortiment aan software waarmee ze hun administratie - denk aan de urenregistratie, facturatie en planning, maar ook een managementsysteem, een digitale handtekening en Business Intelligence-tools - eenvoudig en compleet kunnen regelen. Alles op één plek. Dat is iets wat het platform zo uniek maakt. Maar wil je toch software van een andere aanbieder koppelen aan Easyflex? Geen probleem. Dat is mogelijk!'

Easyflex groeit mee

Ander voordeel is volgens Mark Remie het strakke implementatieschema waardoor een nieuwe klant binnen de kortste keren aan de slag kan met het platform. 'Geen probleem, dat doen we zowel voor grote bedrijven als startups met de mogelijkheid om te groeien. Het is ook precies waar Easyflex voor staat, naast de zo groot mogelijke aandacht en service.' Toine: 'we groeien met je mee. Zeker wanneer je een starter bent. We zijn als platform zeer laagdrempelig, dat is een enorm voordeel. Daarin onderscheiden we ons eveneens van de concurrentie. Hier geen torenhoge start-fee of implementatie-fee. De instapkosten zijn laag, we hanteren een pay-per-use-systeem.’

'Het meegroeien staat ook voor sparren met klanten. Is er een nieuwe feature nodig volgens de gebruiker van het platform? Dan willen we daar graag samen naar kijken om tot een realisatie te komen die ook past bij het dagelijkse werk van alle gebruikers. We doen veel in overleg met de klant. Natuurlijk ontwikkelen wij de software, maar hoe werkt dat in de praktijk? Het betekent dat we zo snel mogelijk nieuwe features en mogelijkheden bij de klant willen krijgen en dan kijken naar verbeteringen of aanpassingen. Op die manier ontstaat er een steeds rijker, uniek en breed inzetbaar platform dat altijd weer kan worden verbeterd.'

Easyflex To Go

Een multi-use-portaal dat innovatie uitstraalt is Easyflex To Go. 'Zie het als een mobiele frontoffice. Het platform draait prima op de laptop, maar ook op de smartphone', vertelt Toine. 'Vergelijk het met een snellere, eenvoudigere en meer compacte versie van de grote broer. Overigens zitten er in deze mobiele versie ook functies die het grote platform niet heeft. Meertaligheid, bijvoorbeeld. Verder kan onze klant de applicatie ook zelf naar eigen huisstijl aanpassen en zo weer doorgeven aan hún klanten. Maar ook terminologie is te customizen. Een klant in de zorg bezigt liever niet de term 'flexwerker', maar heeft het over bijvoorbeeld een nachtzuster of verzorgende. Of patiënt in plaats van klant. Dat pas jij als gebruiker eenvoudig aan met Easyflex To Go. Zo zijn er nog talloze andere voorbeelden die de mobiele frontoffice zo bijzonder maken.'Mark: 'het is de ultieme verwezenlijking van flexibiliteit in een stukje software! Selfservice wordt mogelijk, een must in deze markt.'

Nu kan en mag je in deze tijden van cybersecurity, datalekken en de AVG de digitale veiligheid van een platform als Easyflex nooit uit het oog verliezen. Niet vreemd dat die veiligheid zeer hoog in het vaandel staat. 'We leggen onszelf de hoogste eisen op wanneer het gaat om de veiligheid van ons platform! Het is geen toeval dat we recent het ISO 27001-certificaat (de internationale ISO-standaard voor informatiebeveiliging, red.) hebben behaald. Ik durf te zeggen dat onze software mede daardoor de veiligste van de gehele branche is, we zijn binnen onze branche de enige met het certificaat.'

AVG

Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (25 mei 2018 van kracht) in ogenschouw genomen is het ISO 27001-certificaat nu nog belangrijker. 'We zijn al zo'n twee jaar bezig met de voorbereiding daarvan. Logisch, want Easyflex werkt veel met persoonsgegevens. De hoeveelheid data in onze database is groot. We zijn er extreem zuinig op', legt Toine uit. 'In de ISO-certificering staan 104 maatregelen waaraan je als bedrijf aan moet voldoen. 104! Dat is inderdaad veel, maar als je er aan voldoet garandeer je de gebruiker optimale digitale veiligheid.'

Uiteindelijk draait het volgens Easyflex bij digitale veiligheid altijd om controle. Mark: 'Absoluut. Je moet altijd in controle zijn. Dat geldt voor ons, maar ook voor onze klanten. Want wie is er in jouw pand? Waar kan men allemaal komen? Hoe zit het met de wifi en de veiligheid daarvan? Slechts enkele voorbeelden van zaken waar je rekening mee moet houden, zeker nu die AVG er aan zit te komen. Dat mag je als onderneming niet laten lopen. Stay in control!' Toine: 'Het proces begint bij het management, maar je hebt de hele organisatie nodig. Advies van ons: zie het niet als een last, zie het als een mogelijkheid om meer controle te verkrijgen.'

Kleine stap met grote gevolgen

Hoe de werkwijze van Easyflex voor groei heeft gezorgd? Men heeft gekozen om het roer subtiel om te gooien en te kiezen voor een open systeem. 'Door je open te stellen als platform, krijg je geen zwakkere maar juist een sterkere houding. Wij hebben er alleen maar verrassende ontwikkelingen voor terug gekregen', vertelt Toine. 'We kunnen inmiddels een heuse marketplace vullen met alle koppelpartners, waarmee wij onze diensten naar klanten toe alleen maar verbreden. Maar ook het nieuwe Easyflex To Go is zo’n verrassend initiatief. We zijn vooral nieuwsgierig wat de toekomst zal brengen. Eerst betrekken we hopelijk in 2019 ons nieuwe pand waarin we weer dichter kunnen samenwerken met alle talenten die Easyflex rijk is.'

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart