Waarom MKB’ers kansen van online zakendoen mislopen

Redactie Baaz
Jaarlijks groeit de Nederlandse online markt met dubbele cijfers. Het MKB profiteert nog beperkt van deze ontwikkeling. Slechts 11 procent van de MKB’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten.

Zakelijk gezien blijven zo veel kansen onbenut. Dit blijkt uit onderzoek van eZiner en webtexttool onder 323 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. 

'Het MKB heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers', aldus onderzoeker William Burghout. 'Veel MKB’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.'

Uitdagingen 

MKB’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60 procent van bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73 procent van de actieve MKB’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine optimalisatie per week. 

Veel middelen, weinig tijd 

Gebrek aan tijd is vaker te zien in het MKB. Zo geeft 76 procent van de MKB’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36 procent van hen besteedt hieraan meer dan 2 uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70 procent van de MKB’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60 procent doet dit slechts enkele keren per jaar. 

Het MKB zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42 procent van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna 1 op de 3 MKB’ers weet niet welke bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet. 
 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie